Jag är snart en minoritet...

Hemma och har smyghöjt värmen i huset.
Temperaturen var "behagliga" 17 grader när jag kom hem.
Värmen ute har försvunnit och mamma har inte hängt med.
Men jag har höjt pannan och bylsar på mig så länge.
 
Killarna på taket mitt emot jobbar på i snöovädret.
Och jag...
Avundas dom INTE!
 
Blev sen väldigt förvånad igårkväll när vi tittade på nyheterna.
Här sitter man och tror att när Sverigedemokrater trampar i klaveret vecka ut och vecka in här, så ska deras siffor sjunka fortare än Titanic.
Men icke.
Igår fick man då sig till livs att deras siffror STIGT med +2.1%  och att Sverigedemokraterna har hela 8.6%.
VA?????
Åtta komma sex procent, hur fan är det möjligt?
Det innebär ju/väl att SD är fjärde största parti i Sverige!?

Ursäkta, men jag måste ställa frågan igen, hur fan är det möjligt?
 
Hur fasen är det möjligt?
Jag skäms.
Vi svenskar borde veta bättre.
Är det en större majoritet här i landet som är outbildade, analfabeter till idioter?
Tydligen.
Ingen som känner till deras partiprogram eller KAN LÄSA DET?
Eller ja...
Kanske läsa mellan radern på partiprogrammet?

Fast det är klart, vissa delar av deras partiprogram kan ju se lockande ut som skärpta straff för brottslingar, satsa på våra gamla (om dom är svenska då förstås) osv, osv...
Men så är det ju med alla partier, dom har nog något vi alla fastnar för.
Fast ser man och läser helheten av SD´s partiprogram, då är det ju ingenting för ett solidariskt land.
För det är vi väl...?
Solidariska?
 
Hur man definerar då tex "riktig" svensk kultur enligt Sverigedemokraterna, jo, så här...

"Typiskt svenskt kan väl vara köande, att sätta sig på ett helt tomt säte på bussen, att ha med sig matlåda till jobbet, att betala tillbaka 5 kr till en vän eller släkting, att inte vilja sticka ut, att lägga julklapparna under granen, att titta på Kalle Anka på julafton, att dricka snaps och äta sill på midsommarafton, att inte tuta i trafiken, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Elsa Beskow, Esaias Tegnér, Vasaloppet, 14 juli på Solliden, folkdans, folkmusik, bonader på väggarna, Carl Larsson, trasmattor, ljus inredning, att hålla upp dörren för den som kommer efter och att inte tränga sig på."
 
Okej...
Bara DÄR, fallerar jag på nästan alla punkter i att vara "en riktig" svenne!

Jag hatar att köa, suckar pustar och stönar i en lång kö.
Jag tar inte med mig matlåda till jobbet, jag köper "färdigrätt".
Jag tycker om att sticka ut.
Dricker ingen snaps på midsommar, eller vin/sprit överhuvudtaget.
Jag slänger mig på tutan när jag sitter BREVID chaffören i trafiken, samt använder FLITIGT min egen ringklocka på cykeln.
Gillar inte Vasaloppet.
Har aldrig varit på Solliden den 14 juli, någonsin.
Gillar inte folkdans, folkmusik ELLER bonader på väggen, detta trots att jag broderar själv.
Inte en bonad i sikte i mitt hem!
Har inte ljus inredning utan färgglad.
Dock har jag trasmattor och håller upp dörren för andra.

Jag har alltså inte många rätt i vad som gäller att vara svensk.
Undrar VAD jag är?
Jag är ju född i sverige på en ö mitt i Östersjön av svenska föräldrar och är blond och blåögd.
Jag är nog kanske inte en riktig svensk ändå då.
Och eftersom jag verkligen, verkligen ställer mig utanför Sverigedemokraternas åsikter...
Så är jag nog verkligen inte svensk.
I alla fall inte om man ska tro deras röstarsiffor, då är jag tydligen snart en minoritet!
 
Min morgon här har så gått i ett flygande fläng.
Blev hämtad med bil från jobbet, vidare till Guteskolan där jag FICK garn av en kompis på facebook, hem, lämpa av alla prylar och så stack vi och handlade halm och hö till kaninen.
Hann hem, packa upp och brygga kaffe, dra av mig byxorna till hälften, så ringer sonen.
Han hade ramlat i en vattenpöl på skolgården och blivit plaskblöt, behövde nya och torra kläder.
 
Fick PRECIS tag morsan via köksfönstret med sonen fortfarande i luren, innan hon hann köra iväg till jobbet (hon hade hunnit ut på gården), kunde hon köra förbi skolan med torra kläder?
Visst, sa hon, snabba dig ner.
Jag samlar ihop kläder till sonen, fortfarande med byxorna på halv stång, tar mig ner för trappen, FORTFARANDE med byxorna vid knäna, och överlämnar påsen.
Sliter sen av mig jeansen och går upp för trappen utan...
Byxor på halvstång!
 
 Nu har jag så frukostat och det är dags att hoppa i duschen.
Tycker dock att halsen känns lite sträv, inte bra.
Vi ses lite senare, då har jag en snood att visa upp!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0