Lätt...? (nej varför då...?)

Att det skulle vara lätt så här på sluttampen...?
nej, varför skulle det vara det?
Det vore väl dumt kan jag tycka.
Mutter.
 
Jag testsydde på en remsa innan jag körde på med jackan, och tänkte att...
Det här kommer inte bli bra.
Det här kommer INTE att bli bra, och så började jag sy på jackan.
Det blev inte bra.
(naturligtvis, jag visste ju det...)
Bara att sprätta innan man hade sytt för långt.
 
Problemet är då att det blivit en smula ojämt, alltså snedslån.
När man gör en egen, blir det inte lika perfekt som en maskingjord av naturliga skäl.
Vilket gör att bara pyttesmå marginaler gör att det blir fult när man tex syr raksöm, det ser ojämt ut på vissa ställen.
Så vad göra?

Ja, nästa jacka lär jag inte sy så jag måste sy en snedslå som kant på jackan, nej, då viker jag in och syr en kant istället.
Vad gör jag då med denna för att rädda den?
Jo, jag syr en DEKORSÖM naturligtvis 
"Man får inte vara dum, som gumman sa, för då kommer man inte långt!"
Nä, just det.
 
Jag satte igång och experimentera med olika sömmar och kom fram till två kandidater, den ena är kråksparkar...
 
 
Och den andra är...
 
 
... små stjärnor på rad typ.
 
Nu ser kråksparkarna kanske inte så roliga ut så här när man plockar någon ful bild från nätet, men det blir faktiskt gulligt.
Och så syr man bara i mitten av snedslån och det ser inte ojämt ut om det skulle skilja lite i storlek.

Dom små "stjärnorna" är jämna och sys på en jämn rad på min maskin, men detta var det enda jag hittade på nätet för att visa på "ett ungefär".
Jag har inte sytt jackan ännu, för jag måste se sömmarna på provlappen jag gjort i dagsljus INNAN jag bestämmer mig.
Jag vill inte behöva sprätta dekorsömmar om jag säger så.

Att det blev just dom två var att för att det blev finare med dom lite enklare dekorsömmarna än dom mer pråliga på min maskin.

Så, fortsättning följer som vanligt, och nu ska jag ser "Veckans brott" och förmodligen skratta åt "muntergöken" Leif 
Vi ses imorgon innan jobbet.


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0