Två språköron i familjen...

Idag vaknade jag tjugo minuter innan alarmet skulle gå av stapeln av en skällande hund.
Dom tjugo minutrarna hade varit gött å få...
Nu fick jag inte det.
(mutter, mutter...)
 
Så till igårkvälls...
Det blev mobbing på hög nivå från mig och sonen mot sambon.
Alltså han verkar ha en lärare som är KASS på engelska uttal, och när sambon började uttala ord som "Clothes" och "Eyes" som "clooodzzz" och "ajzzz" då höll vi på att skratta ihjäl oss.
 
Jag (tjejen med språköra, flitig enlandsfarare sedan barnsben, och har en engelsman som bästis) rättade sambon och sa att så där uttalar du faktiskt INTE dom där orden.
OM du inte är en svart man från Bronx i New York då förstås, med svårt slanguttal.
Sonen höll med och hämtade till och med ljudfiler från internet för att visa sambon att så där uttalar man inte orden.
 
Jodå, sa sambon, det gör man visst, det har min engelskalärare sagt.
Du, sa jag, den där engelskaläraren du har verkar inte vara så bra på engelskt uttal isåfall.
Och så berättade jag om min engelskalärare Alf på Säve som enligt egen utsago var "expert" på engelska och blev vansinnig på en 16-årig Madde som rättade honom på lektioner.
Att en liten snärta sa att han hade fel i både det ena och andra sågs inte med bilda ögon och jag fick sänkt betyg från en 5:a till en 4:a pga:
"Uppnosighet under lektionerna".
Spelade ingen roll att jag gick hem till min far och berättade om betyget, protest hos studierektorn, rektor, betyget stod fast.
Då bad jag den gamle mannen att dra åt...
Ett varmare håll.
 
Så det där med att läraren ALLTID SKA VETA BÄST och lär ut bäst, det kunde jag då ta ur sambon direkt.
Sonen höll med och berättade om sin förra lärare som inte heller var så bra på uttal, men åtminstone erkände det...
INNFÖR EN klass 12-åringar.
Heder åt henne.
 
Nåväl, resten av kvällen kunde jag och sonen inte låta bli att prata engelska med många "Zätan" i våra "s".
Cheeezzzburger, pliiizzzz, ajzzzz och så vidare.
Och så skrattade vi allesammans åt hur kul det lät och sambon med, för han hörde ju hur töntigt det lät.
Han kanske inte ska lyssna så mycket i fortsättningen på vad hans lärare har för uttal, det verkar inte SÅ tillförlitligt.
Eller åtminstone inte dela med sig av det hemma med två SPRÅKÖRON i familjen som börjar mobba stackarn!
 
Det blir Milou OCH jag som går iväg till jobbet idag efter önskemål, och jag ska sätta fart NU.
Vi ses imorgon igen.
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0