Totalhaveri med gott slut...

God morgon!

Long time, no see... jag vet...
Men jag ska vara ärlig, förra torsdagen inträffade ett totalhaveri i min hjärna.
Jag gick in i väggen fullständigt och var inte nöjd överhuvudtaget med mitt examensarbete, ingenting hängde ju ihop och såg enhetligt ut och så var "Lyx" i "Budget & Lyx" SVART... så inte jag...


Dessutom behövde den minskas baktill insåg jag när jag sytt i dragkedjan, det blev helt tomt i skallen och jag blev helt förtvivlad.
Jag var inte nöjd och jag hade ingen ork kvar.
Slut som artist.
Misslyckad.
Skall det behöva sluta så här tänkte jag och helt utbränd i skallen efter så mina idé-tester under så många veckor.
Nu skiter jag i det här var väl min sista tanke innan det brast och jag inte kunde sluta gråta.

Ner till chefen på fredagen, vi hade rådslag.
Hon sa till mig att jag behövde vila, sluta tänka på detta nu och bara vila, jag sa att jag fick panik, tiden rinner ur mina händer och jag är inte nöjd med något FÖRUTOM min Ikea-klänning, min slump-klänning som jag förälskat mig i så.
Det är liksom tyget som tilltalar mig.

Men chefen sa att om du inte vilar nu utan kör ännu mer slut på dig så kommer inget bli bra, VILA nu i några dagar, gör något du tycker om att göra, gå ut i solen.
Jag gick hem och tog henne på orden.
Och grät.
Och grät.
Och grät.

Men vilade i dagarna tre, bara gick hundpromenader, solade, umgicks med familjen, tänkte inte ett skit på examnesarbetet och vaknar på måndag morgon, öppnade mina tygskåp och tänkte:
Vad har jag och vad TYCKER JAG OM?

Jo, jag gillar ju Ikeatyget.
Jag har tre meter av Ikeatyget till som min kusin köpt och tog med sist hon var här.
Jag har ju en klänning som jag älskar.

Jag tog fram Ikeatyget och så gick jag in i mitt arbetsrum och kollade vilket mönster det skulle räcka till, kom fram till detta...
 Ladda om och köra?
Jo för fan, jag hade deppat klart så off I went, skar ut delarna och nålade på dockan, skulle det funka?
 
 
JAJEMÄN, äntligen hade jag någt som såg ut att hänga ihop, efter veckor av vånda, tankar, sömnlöshet och försvunna tyger så hade jag egentligen kunnat köra på det här direkt men det är som både chef och vän sa:
Det är ju det här som är en examensarbetesprocess!

Bara att sy på då...
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Den skall bara fållas idag.

Och medans jag jobbade med den så fick jag en ny idé, jag hade ju LITE Ikeatyg kvar, jag nålade upp det i två olika alternativ och tittade under dagen...
 
 



PLÖTSLIGT HÄNDER DET, plötsligt lossnar det och idéerna sprutar ur mig  och det fick istället för "Budget & Lyx" bli "Man tager vad man haver" och så blev det ju KUL igen.

Igår fick jag till kjol och topp, halvklara bara men det är för att jag var tvungen att komba med att hjälpa sonen med engelska samt leta nytt mönster till spetstoppen för jag tror inte jag ska använda den jag sytt (som ska fållas också)...
 
 
Pennkjol och spetstopp samt:
Jag älskar Ikea.

(Obs, är ej sponsrad, jag bara gör det)
 


Ja, vem hade tänkt sig att sy ett examensarbete i Ikeatyg, inte jag iallafall men den där första Ikeaklänningen ställde till det, jag har helt enkelt inte kunna byta spår för att jag gillar tyget så himla mycket.
Finklänningar i fintyg får bli i ett annat liv!
 
Idag och imorgon skall jag vara klar med sömnaden hade jag tänkt, jag kör ända in i kaklet så jag kan sätta mig att skriva uppsatens på måndag, och VILA i helgen.

Så till nästa grej, något som jag spånade fram för längesedan efter en inspirationsbild...
 

 
 
 
Säger inget mer om det nu utan det får ni se framöver.
Dags att börja arbetsdagen, solen skiner men nu kör jag.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0